perjantai 28. kesäkuuta 2019

Miten toimii AUTO, hauska tietää lisää



Miten toimii AUTO, hauska tietää lisää, kirjoittanut David Carey, Wills & Hepworth 1965, suomentanut Lea Jäntti,  WSOY 1971, sivumäärä 52.

Miten toimii auto on hauska katsaus, miten auto toimii.

Kirjan aukeamassa on aina toisella puolella kaaviokuva ja toisella puolella tekstit eli selitys.

Tämän kirjan luettuaan ymmärtää autoista yllättävän paljon, sillä siinä käsitellään, mikä on auton moottorin toimintaperiaate ja miten siihen liittyvät kaasutin, männät ja kampiakseli, venttiilit, nokka-akseli, nelitahtimoottori, jäähdytin ja voitelu.

Sitten käsitellään vaihteisto ja kytkin, sitten sähköjärjestelmä, akku, virranjakaja (mistä on yllä kuva), vaihteet, jarrut ja ohjauksen mekanismit, tasauspyörästö, ja jousitus.

Kirja on kirjoitettu 1960-luvun puolivälissä, jolloin vielä moni autoilija itse korjasi autonsa, nykyisin se taito on vähenemässä, ja toisaalta auton tekniikka on johtanut siihen, että korjaaminen ja vianetsintä on hankalampaa, ja mukavuussyistäkin tapahtuu parhaiten korjaamolla, missä on sitten sen merkin erikois "palikat", joskin rallissa ja F1:ssä on omat mekaanikot askaroimassa.

Miten toimii auto, on toimiva kirja.

6 kommenttia:

  1. Autottomana ja ajokortittomana minä en juurikaan autoista ymmärrä, mutta tuo kaavakuva auton osista ja rakenteesta on jokatapauksessa hieno. Olisi kiva julisteenakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On hieno kuva. Joskus Otaniemessä Teknillisessä korkeakoulussa oli auto joka oli "halkaistu", oli muistaakseni hieman samaa vuosimallia.

      Poista
  2. Miten toimii auto onkin tänä päivänä mielenkiintoinen kysymys! Mutta postaus oli hauska ja vei aatokset tuonne 70-luvun lopulle, jolloin Kanssakulkija tekevänä miehenä vietti yhden kesäloman mökillä auton alla pakoputkea vaihtaen... Ilmassa oli kahden villivarsan äitinä suurta draamaa ja kriisinpoikasta, mutta siitäkin mentiin ja tähän päivään tultiin:) PS. Ja vaihto jopa onnistui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole koskaan vaihtanut pakoputkea, mutta paikkaillut hieman, ja vienyt pakoputken vaihtoon. Uusin autoihin ei tule enää edes tunkkia vakiovarusteena, eli renkaiden vaihtokin on "tehty" hankalaksi.

      Poista