lauantai 24. elokuuta 2013

Juha Veli Jokinen: EVVVK - Kimi Räikkösen parhaat


Juha Veli Jokinen: EVVVK - Kimi Räikkösen parhaat, Minerva-pokkari, 2012, sivumäärä 94.

Ostin ruokaostoksilla kyseisen pokkarin kahdella eurolla, ja luin kirjan varsin nopeasti ja sain parit naurut. Olen seurannut F1-sirkusta vaihtelevasti, ja kiinnittänyt huomiota nyky-yhteiskunnan ikävään ilmiöön. Urheilijat ja politikot eivät uskalla sanoa, mitä ajattelevat. Koska jotain pitää sanoa, he toistelevat opittuja lauseita, että ovat tehneet parhaansa tai koko tiimi teki loistavaa työtä,  tai jotain muuta yhtä latteata. Omalla harrastelijaurheilu-uralla, joka ei sisällä mainittavaa menestystä, on ollut paljon enemmän suurta iloa, ja häviön ketutusta. Salibandyyn on kuulunut kiroilua mutta myös onnen hetkiä. Niitä myös nykyurheilussa on, mutta kaikki sanomiset siloitellaan, onneksi Kimi on erilainen.

Itse kirja sisältää Kimi Räikkösen haastattelusutkauksia, toimittajien lausuntoja Kimistä, ja lehdistä otettuja lainauksia ja lausuntoja. Kimi Räikkösen vastaukset eivät aina ole korukieltä, mutta onko kysymyksetkään aina loppuun asti mietittyjä.

Jonkin verran minua huvitti lausahdus
-aivan sama sataako vai ei.
Tässä ei naurata se, että itse ajattelee samoin esimerkiksi ennen suunnistuskisaa, vaan se, että toimittajien koko viikonlopun suurin spekulaation aihe on siinä, että tuleeko kilpailun aikana sade vai ei. Sade haittaa kaikkia, Ulkoilmaurheilun yksi hienous on siinä, että voi sataa, mutta sataa tai paistaa, jokainen urheilija yritttää voittaa, eli siksi on sama sataako vai ei.

Napakka vastaus kysymykseen Miltä renkaat tuntuivat? kuuluu Siinä ne pyörivät. Vastaus kuvaa hyvin kysymystä.

Heikki Kovalainen ajoi Renaultin jälkeen McLarenilla, ja hän oli monesti vaikea ohitettava Kimille. Kovalaisen jälkeen F1:siin on tullut muita kuljettajia esim. Keke Rosbergin poika Nico. Jonka jostakin ylimääräisestä testistä muistini mukaan Heikki käytti GP2-aikana termiä pappa betalar. Pointti ei ollut siinä, kuka testit maksoi, vaan siinä, että Kovalainen uskalsi sanoa jotain spontaania, vaikka se ei ollut ehkä ihan loppuun asti harkittua. Sen sijaan Kimin tuuraus Lotuksella ei Kovalaiselta sujunut. Tai sujui todella heikosti.

Ohittaminen on F1-kisoissa vaikeaa, mutta on lajin suola. Olen ihmetellyt, että ohittamisesta joskus rangaistaan, ja vastavassa muussa tilanteessa ei, johtuuko se kuka ohittaa ja kenet? Itse kirjassa kysytään
Mitä ohjeita antaisit ensikertalaisille Nico Rosbergille ja Scott Speedille
-Toivottavasti ne antavat hyvin tietä

Kirjassa on Anna-lehdestä Jenni Dahlman-Räikkösen haastattelulainauksia. Pari ei ole enää naimisissa.

Rallin ja F1:n samanlaisuus on muuten siinä, että molemmissa on ratti.

Kimi on paras.

*****
Kimi Räikkönen (s.1979) on Suomen tämän hetken paras F1-kuski, hänen ensimmäinen F1-startti Sauberin ratissa tapahtui Australiassa kaudella 2001 ja Kimi oli heti pisteillä. McLaren-ura alkoi vuonna 2002, ja ensimmäinen voitto tuli kaudella 2003, ja ensimmäisellä Fearri-kaudella 2007 ura palkittiin maailmanmestaruudella, Kimi oli ollut tätä ennen jo toinen MM-sarjassa. 2009-kaudella Kimin lähtölaskenta oli alkanut. Espanjalaisen sanavalmiin Alonson jalka oli Ferrarin oven välissä ja jäämies Kimin kausi oli viimeinen Ferrarilla  (toistaiseksi :). Kauden kalusto ei ollut kovinkaan hyvää, mutta Spasta Kimi sai kauden ainoan voiton, ja millä tavalla, hän ohitti Fisichellan turva-auto -lähdössä. Kausilla 2010-2011 Kimi ajoi rallia, ja kaudeksi 2012 Kimi teki Lotuksen kanssa sopimuksen ja voitti Abu Dhabin kilpailun ja tuli MM-sarjassa kolmanneksi. Kauden 2013 Kimi aloitti voitolla Australiassa. Lievää epäonnea on kauteen mahtunut esim. Monacossa osin Perezin ansiosta, mutta Kimi on ollut kolmen parhaan joukossa pistetilanteessa, kuitenkin kausi päättyi selkäleikkaukseen, ja siihen, että palkat olivat rästissä.

Kimi Räikkönen Jäämies teos on myös ulkopuolisen kirjoittama haastattelujen ja mediatietojen perusteella. En tiedä pidetäänkö teosta onnistuneena, minusta se oli läpileikkaus uran noususta, ei minusta ainakaan illkeä, vaan mukavaa luettavaa. Alkuun Räikköset eivät rahassa rypeneet vaan yhtenäkin vuotena oli valinta sisävessa tai karting-ajojen rahoitus, ja sisävessaa ei moneen vuoteen rakennettu. Teoksessa Kimin F1-kisat on käyty läpi. Sauberista, McLarenin kautta Ferrarille, F1-sopimusasiat, ralli ja Nascar ajat olivat vasta edessä.

F1:ssä aina spekuloidaan, missä kuskitajaa ensi kaudella. Kun talli tiedetään spekuloidaan, onko kalusto hyvää, kuka on tallikaveri, ja kuka on ykköskuski.

Kimi ajaa punaisella Ferrarilla pari seuraavaa kautta Alonson tallikaverina. Kimin kohtelu Lotuksella oli todella huonoa sopimuksen julkistuksen jälkeen. Kimille on jopa vittuiltu radiossa ja samaan aikaan palkat rästissä. Minusta palkat pitää maksaa ensin, ja sitten vasta vittuilla, jos sittenkään. Kaudella 2013 oli monenlaista takaiskua: kerrankin pohjalevy oli väärä ja Kimi lähti viimeisestä ruudusta ja matka päättyi sisäradalle Caterhamin perään ensimmäisellä kierroksella. 
*****
2014: Lotus on maksanut palkat, ja Kimin toinen kausi Ferrarilla on edessä.

2015
Kimi on Ferrarilla ja tallikaverina Sebastian Vettel. Kimi on hyvä, mutta harva se kerta auto on paska tai niinkuin tänään Monacossa (23.5.15) päivä on paska. Sen sijaan Unkarissa Kimi teräksistä jäätä, mutta auto ei valitettavasti kestänyt. Kimi oli startissa jäätävän hyvä. Hamiltonin pinna palaa heti, kun Nico pääsee niskan päälle. Yllättäen Hamilton on ollut F1:n Hannu Hanhi, minusta Kimi on ollut tuurin puolesta Aku Ankka. Ihmetyttää Unkarin GP, siellä moni törttöili, eikä tietyt kuskit saa rangaistusta, vaikka mitä tekisivät.

2016
Unkarissa Kimi jäi Q2:een. Italian lehdet repivät taas tästä, vaikka moka oli ajoituksessa ja tallin päätös.
Kimi ajaa vielä 2017 Ferrarilla.
Seiska on taas revittänyt polttarijutuilla. Antakaa Kimin jo olla, hän ei käytä julkista valtaa, joten hänellä on oikeus yksityisyyteen. Herra on naimisissa ja perheeseen on tulossa toinen lapsi. Kaudella 2016 Kimi on ajanut paremmin kuin Vettel. Kauden erikoisuus on ollut Jos Verstappen, hänelle on sallittu lähdössä sukellukset, estelyt ja jarruttelut, mutta Vettelille ei.

4 kommenttia:

  1. Olet oikeassa Jokke -- näitäkin kirjoja tarvitaan ja tämä oli erittäin raikas postaus näissä kirjablogiympyröissä. Itse olen aina ihmetellyt Räikkösen ja muiden julkkisten itseasiassa todella kärsivällistä suhtautumista toimittajiin ja heidän kysymyksiinsä. Miten he jaksavat vuodesta toiseen vastata samoihin kysymyksiin -- esim. kilpa-ajossa kun "relevantit" jutut eivät juuri vaihtele :).

    VastaaPoista
  2. Totta, tällaisia kirjoja tarvitaan minustakin :)

    Formulat nyt eivät ole ihan ykköskiinnostuksenkohteideni joukossa, mutta onhan niitä joskus tullut katsottua. Räikkösen lausahdukset kiinnostavat paljon enemmän, siellä on melkoisia helmiä joukossa (automaailman Matti Nykänen?) :D Minua huvitti kovasti taannoinen kohu siitä, kuinka Räikkönen keskeytti radion kautta tulevan ohjeistuksen tyyliin "minä tiedän mitä teen" (Huom! Ei tarkka sitaatti, netistä sekin löytynee!). Mitäpä sitä suotta kaikkea kaunistelee tai sanoo monimutkaisesti. Arvostan Räikkösen selkärankaa, hän uskaltaa sanoa asiat myös suoraan.

    "Siinä ne pyörivät." :D :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole itsekään ultrafani, mutta kiinnostuneena seuraan tätä kommentointia.

      Kimi tosiaan tylytti radioon mainitsemasi sitaatin englanniksi, "Just leave me alone, I know what I'm doing", etsin tämän sitaatin Dailymailista eli "jättäkää yksin, tiedän mitä teen (olen tekemässä :)".

      Alonso ei ole suosikkini, pidän häntä herkästi kitisevänä, mutta avautuminen Unkarissa auton "kunnosta" oli ensimmäisiä kertoja, jolloin arvostin, että kaveri uskaltaa ruotia omaa talliaan, hän on ollut aina ruotimassa muiden tekemisiä ja huutamassa radioon huomioita muiden ajamisesta. Tallissa ei oltu samaa mieltä.

      Poista