keskiviikko 31. heinäkuuta 2024

Norman Mailer: Amerikkalainen unelma

 

Norman Mailer: Amerikkalainen unelma, alkuteos An American Dream 1964&1965, suomentaja Antti Salomaa, Weilin&Göös 1965, sivumäärä 247.

Norman Mailerin An American Dream ilmestyi jatkokertomuksen kuukausittain vuosina 1964-1965 ja sitten kokonaisena romaanina. Teos on minämuotoinen kertomus 32 tunnista, jolloin päähenkilö Stephen Rojack harkitsee itsemurhaa, mutta murhaa kuitenkin humalassa vaimonsa, hälyttää poliisin paikalle, joutuu tutkimuksiin, tapaa elämänsä naisen, kohtaa vaimonsa palvelijan, isän, menettää elämänsä naisen, ja päähenkilö lopulta päätyy Yukataniin.

Amerikkalainen unelma ilmenee siten. että päähenkilö elää amerikkalaista unelmaa. Stephen Rojack on sotasankari, valmistunut Harvardista, ja on toiminut New Yorkin kongressiedustajana, hänellä on oma tv-show ja  toimii yliopistossa eksistentiaalipsykologian professorina ja on kirjailija, joka on "hyvissä naimisissa". Amerikkalainen unelma on kiiltokuva ja pilvilinna, joka haihtuu viinan ja kiiman höyryiseen ilmaan. Tarinan kehyksinä ovat valheet, väkivalta, hyväksikäyttö ja raivo.

Teos alkaa: "Tutustuin Jack Kennedyyn marraskuussa 1946" ja samalla henkilö tutustui tulevaan vaimoonsa Deborah Caughlin  Mangaravidi Kellyyn. Rojack muhinoi Deborahin kanssa, mutta pankkiiri-isä ei suo avioliittoa, vaan pari avioitui seitsemän vuotta myöhemmin Pariisissa. Deborahin suvulla on rahaa ja vaikutusvaltaa, mikä on kovaa valuuttaa Yhdysvalloissa.

Teoksen alussa Rojack asuu erossa vaimostaan, jota inhoaa. Vaimolla on omat rakastajat. Deborah on herättänyt Rojackissa murhanhimon, hän pohtii itsemurhaa, ja on hyppäämässä parvekkeelta. Hän kuitenkin soittaa vaimolleen, ja riidan päätteeksi tappaa tämän. Tämä kaikki tapahtuu kirjan alussa, ja loppuosa teoksesta kertoo sen jälkeisistä tunneista, jolloin Rojack kahlaa läpi tekopyhän yhteisön kuonaisessa likaviemärissä kohdaten eri henkilöitä ja jokaisesta henkilöstä paljastuu salattuja puolia ja paheita, mitkä ovat amerikkalaisen unelman kääntöpuolia.

Kirjassa tuoksut ja hajut ovat monesti läsnä eri kohtauksissa. Rojackin vaellus alkaa New Yorkin hienostoalueilta ja Las Vegasin pelihelvettiin päädytään.

Norman Mailerin Amerikkalainen unelma on absurdi kuvaus sekopäisestä maailmasta.

Pidempi oppimäärä
Deborah on erityisen tärkeä nainen hyvin menestyvälle Stephen Rojackille. Deborahin suvun rahat ovat sellaista rahaa, joka tuo vaikutusvaltaa. Avioliitto on onneton ja jäljellä on enää kulissit. Rojack on onneton ja säilöö tunteitaan alkoholiin. Deborahilla on muita miehiä. Rojack ei pysty päästämään irti, enkä tiedä voisiko edes, kun haluaa vielä päästä poliitiikkaan. Hän kuitenkin menee vaimonsa  asunnolle, Rojack pitää vaimoaan ilkeänä Narttuna ja viinaraivossa murhaa tämän riidan päätteeksi. 

Rojack on minä-kertoja ja hänellä on ruuvit löysällä, joten meno on outoa. Tämä kuluu siis kategoriaan postmodernismi! Rojack saa erilaisia viestejä, milloin täysikuulta ja milloin mistäkin. Tapettuaan vaimonsa, hän menee hässimään Deborahin saksalaista palvelijaa Rutaa. Tämän jälkeen nakkaa vaimonsa ruumiin alas parvekkeelta. Ruumis aiheuttaa ketjukolarin, johon joutuu myös mafiapomo Eddie Ganucci. Rojack soittaa poliisille, joka alkaa tutkia kuolemaa, ja pitää Rojackia syyllisenä, ja ottaa tämän mukaansa, ja painostavat tunnustamaan ....

Tarina koostuu kahdeksasta luvusta ja epilogista. Stephen joutuu runsaan vuorokauden aikana kohtaamaan poliisit, gangsterit, Debarahin tyttären, palvelijan Rutan ja appiukkonsa. Lisäksi Rojack ihastuu yökerholaulajatar Cherryyn, ja joutuu kohtamaan tämän entisiä miehiä.

Vaikka Rojack eli amerikkalaista unelmaa, hän oli alkanut velkaantua. Deborah asuu erillään mutta tarvitsee kuukausittain rahaa. Tarinan edetessä ilmenee, että tv-show'n katsojamäärät ovat laskussa. Kun Deborahin kuolema ryöpsähtää lehtien lööppeihin, sekä tv-tuotantoyhtiö ja yliopisto ottavat etäisyyttä Rojackiin. Rojack lyö hynttyyt yhteen Cherryn kanssa, ja kokee (kuten Cherrykin) aitoa rakkautta. Rojackin kohdatessa "läheisiään", hänelle selviää hyvin ikäviä asioita, kuten ...

Älä lue, jos haluat välttyä juonipaljastuksilta. Kirjan anti on toisaalta absurdi tarina.
Rojackin appiukko Barney Kelly on kotoisin köyhistä oloista. Hän varasti perheen pesämunan ja keinotteli paljon rahaa itselleen. Hän meni myös "rikkaisiin naimisiin". Perhe sai lapsen Deborahin ja tämän jälkeen hänellä oli muita naisia. Hänellä oli suhde myös Cherryn kanssa, jonka seurauksena Cherry teki abortin. Cherry teki myös toisen abortin, kun musta laulaja Shago Martin vaati sitä. Cherryn vanhemmat olivat kuolleet, ja hänen isosiskonsa ja -veljensä harrastivat seksiä keskenään. Kirjassa Kellyllä oli suhde lisäksi tyttärensä palvelijattareen, joka vakoili tytärtä isäukon lukuun, lisäksi Kellyllä oli (ollut) suhde omaan tyttäreensä. ("..sillä juuri tällä vuoteella Kelly oli Deborahin kanssa matkannut kuun muotoisiin kraatereihin s. 233). Hyvin vastenmielinen kirja siis. Kun vielä Cherry murhataan, Rojackin on jatkettava matkaa. Hän menee Las Vegasiin, missä (kuolleen) Cherryn avulla voittaa rahaa, jolla maksaa velkansa ja suuntaa Guatemalaan.

Kirjan ainoat positiiviset hahmot ovat Cherry ja Deborahin tytär Deirdre, kiltti tytär, joka ei tiedä isäänsä, kun Deborah ei ole sitä kenellekään paljastanut! (miksiköhän?). Joka tapauksessa Deirde on viaton kuin lapsi (on 12-vuotias) ja kuitenkin älykäs kuin aikuinen.

Norman Mailerin romaani Amerikkalainen unelma on irvokas klassikkoromaani amerikkalaisen unelman ontoista kulisseista ja kuvaa ulkokohtaisia suhteita, ja seonneen miehen kujanjuoksua pois pakkopaidoistaan. Postmodernia kerrakseen.

*****

Norman Mailer (1923-2007) oli yhdysvaltalainen kirjailija ja toimittaja, joka saavutti kaksi Pulizer-palkintoa. Hän oli tuottelias 1960-luvulla, jolloin tämä ja aiemmin bloggaamani Yön armeijat on kirjoitettu.

Olen mukana Yöpöydän kirjojen klassikkohaasteessa TÄÄLLÄ.

8 kommenttia:

  1. Onpas kirja! Kuvauksesi perusteella en taida ainakaan ihan heti ottaa luettavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin kesällä Thomas Pynchonin Painovoiman sateenkaaren ja se oli kyllä myös amerikkalaista postmodernismia kerrakseen mutta moninverroin sekavampi teos. Olin iloinen että olin lukenut tämän ja Hellerin Catch 22:n

      Poista
  2. "Irvokas klassikkoromaani amerikkalaisen unelman ontoista kulisseista" kuvaa hyvin tätä teosta, jonka muistan aikanaan muutamista lukuyrityksistä huolimatta jääneen kesken juuri - kuten toteat - sen aiheuttaman vieraudentunteen ja vastenmielisyyden vuoksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli outo kirja ja loppua kohden outous lisääntyi.

      Poista
  3. Hurjaa menoa kulissiavioliitossa ja muutenkin.

    VastaaPoista
  4. Kiva, kun olit mukana haasteessa! ♥ Hyvä, että esiin nousee tällaisiakin klassikoita, joita ei halua omalle lukulistalleen ottaa, vaikka varmasti voisivat paljon ajatuksia herättääkin.

    VastaaPoista