keskiviikko 29. marraskuuta 2023

Heikki Kulta: Mika Salo Elämäni

 


Heikki Kulta: Mika Salo, elämäni, readme.fi 2019, sivumäärä 302.

Heikki Kulta (s. 1955) oli pitkään Turun Sanomien urheilutoimittajana. Heikki Kulta erikoistui Formula ykköseen Keke Rosbergin voitettua maailmanmestaruuden F1:ssä 1982. Kulta lähetettiin paikan päälle GP-viikonloppuihin ja hän on ollut yli 300 kisaviikonloppua varikkoaluueilla. Kulta on kirjoittanut myös F1-teoksen Iceman Kimin matkassa

Mika Salo (s.1966) on entinen F1-kisakuski, jolla on 111 F1 GP:n ja 109 startin kokemus Lotuksella, BAR:lla, Arrowsilla, Ferrarilla, Sauberilla ja Toyotalla vuosina 1994 - 2002. Lisäksi Salo on jatkanut uraa muissa luokissa.

Tässä Mika Salo, elämäni -kirjassa on 262 tekstisivua ja keskellä 40 sivua kiinnostavia valokuvia Mika Salon elämän varrelta.

Salot asuivat  Vantaalla Martinlaaksossa, ja Mika viihtyi nuoruudessa Keimolan moottoriradalla ja pelasi junnulätkää. Lätkä jäi, kun autoilu vei, kilpaura alkoi pikkuluokista, silloin puhuttiin mikroautoista (ei kartingista). Mika Salo suoritti asepalveluksen ja oli amiraalin autokuskina. Sitten jatkui kisaura, autojen tehot suurenivat ja ajohommia alkoi olla ulkomailla. Formula Fordissa tuli vuonna 1988 menestystä eli EM-sarjan kulta. Seuraavaksi vuodeksi tie vei Brittien F3-sarjaan. Vuoden 1990 kausi oli Mika-Mika - sarja, jossa nuorempi vantaalainen Mika eli Häkkinen lopulta oli parempi, ja sai superlisenssin ja suuntasi F1:iin.

Mika Salo ei ollut rikas, mutta hänellä oli uskollisia sponsoreita Teräsjousi ja Euroopassa Rettig. Kun 1990-kausi päättyi, Salo suuntasi erinäisten yhteensattumusten vuoksi Japaniin F3000-sarjaan, jossa hän vietti neljä vuotta ilman mainittavaa menestystä kehnon kaluston vuoksi. 

Formula 1
Vuonna 1994 hän sai ajaa Formula 1:ssä Lotuksella kaksi kisaa. Sen jälkeen Tyrrelillä meni kolme vuotta. Salon 50:stä Tyrrell-GP:stä 22 päättyi keskeytykseen. Viidessä kisassa Salo pääsi pisteille eli kuuden parhaan joukkoon. Yksi niistä Monacossa. Arrows-kaudesta lohkesi yksi nelossija. Vuonna 1999 Salo tuurasi Ferrarilla loukkaantunutta Michael Schumacheria sangen hyvin eli oli kerran kolmas, ja kerran olisi voittanut, mutta päästi tallimääräyksellä Eddie Irvinen ohi, kun Eddie Irvine taisteli MM-tittelistä Mika Häkkisen kanssa, jonka Häkkinen voitti. Mika Salon F1-uran loppuvuodet meni Sauberilla ja Toyotalla. F1-kisat loppuivat 13.10.2002.

Sen jälkeen Salo ajoi aika hyvällä menestyksellä muita sarjoja, Maseratilla GT-sarjaa, ja Mika ylsi LeMansin 24:lla oman sarjansa luokkavoittoon. Mika Salo on toiminut myös F1:ssä tuomaristossa ja ollut tv:ssä F1-asiantuntijana.

Kirja luotaa myös läheisten näkemyksiä Mikasta, puhutaan myös Mikan harrastuksista kitaransoitosta, metsästyksestä ja lentämisestä.

Koska kirja on julkaistu "jo" 2019 on yksi luku "Venäjällä - urheilujohtajana", eli Mika on toiminut SMP racingilla itärajan takana pomon hommissa. Nyttemmin sekin on loppunut.

Kaiken kaikkiaan hyvä kertaus Mika Salon upeasta urasta, joka ei johtanut  maailmanmestaruuteen eikä F1-osakilpailuvoittoon, mutta on ansiokas. Teoksessa on Mika Salon F1-tulokset. kuvasivut ovat myös kiinnostavia.

6 kommenttia:

  1. Mainio ja paljon kertova avaus Salon pitkästä urasta autourheilurintamalla!
    Vaikkei autourheilua ole tullut seurattua kuin satunnaisesti ns. toisella silmällä, niin Mika Salosta olen saanut sympaattisen kuvan, mikä heijastuu myös hyvin yllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli asiallinen kirja ja vähemmän kuiva kuin yllä oleva bloggaus.

      Poista
  2. Varmaankin omalla tavallaan "kutsumusammatti".
    Mittava ura 🌹

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta monesti autourheilijat vaihtavat luokasta toiseen.

      Poista