sunnuntai 10. tammikuuta 2021

Heikki Kulta: Iceman


Heikki Kulta: Iceman, Kimin matkassa, readme.fi 2020, sivumäärä 448.

Heikki Kulta (s. 1955) oli pitkään Turun Sanomien urheilutoimittajana. Heikki Kulta erikoistui Formula ykköseen Keke Rosbergin voitettua maailmanmestaruuden F1:ssä 1982. Kulta lähetettiin paikan päälle GP-viikonloppuihin ja hän on ollut yli 300 kisaviikonloppua varikolla. Kulta on kirjoittanut aiemmin myös Mika Häkkisestä, Mika Salosta, ja koostanut omat juttunsa vuodelta 2007 kirjaan Kimi, Ferrari ja uskomaton mestaruus

Heikki Kulta on onnistunut tässä  Iceman Kimin matkassa -kirjassa, joka on jaettu neljään osaan ja 149:ään lyhyeen lukuun.  Kirja on kronologinen, joskin tarina alkaa Monacon viikonlopusta 2005, jolloin Kimi McLarenilla voitti legendaarisen Monacon GP:n johtamalla alusta loppuun. Alempana ajatuksia kirjan innoittamana aiheesta, josta Iceman tekee hienon kollaasin.

Kimi Räikkönen (s.1979) ponnahti nuorena F1:seen. Kimin synnyinkoti oli 37 neliömetriä ja kotona ajeltiin moottoripyörillä, mutta harrastus jatkui kartingilla, koska se oli halvempaa. Kimillä on myös jääkiekkotaustaa.  Vuonna 2000 Kimi testasi Sauberilla ja tarvitsi superlisenssin, jota monet vastustivat. Heikki Kulta kertoo autenttisesti näistä alkuvaiheista. Kimi sai määräajaksi superlisenssin, ja pääsi pisteille heti ensimmäisessä kisassa, joskin sen vuoksi, että Oliver Panis ja Jos Verstappen ohittelivat keltaisten lippujen aikana, ja asiasta tehtiin protesti. Kaudella 2001 oli pisteet tiukassa, pisteitä sai vain kuusi parasta. Sauber-kaudesta jäi käteen 9 pistettä, ja kokemusta, mutta Mika Häkkisen lopetettua Kimi pääsi McLarenille. 

Kulta taustoittaa asioita ja kirjoittaa paljon manageri Robertsoneista, jotka ovat hoitaneet Kimin sopimusasioita koko F1-uran ajan. Kausina 2003 ja 2005 Kimi nousi MM-hopealle, kulta jäi saavuttamatta. Pisteet menivät kaudella 2003 Schumacherille 93 - 91, Ferrarin luotettavuuden ja rengasedun vuoksi. Kaudella 2005 Alonso Renaultilla oli parempi. Kaudella 2003 tuli ensimmäinen voitto Malesiassa 36nnessa kisassa. Kaudet 2004 ja  2006 olivat Kimille keskeytysten sävyttämiä, ja Räikkönen siirtyi Ferrarille kaudeksi 2007. Paljon puhuttiin Kimin kielitaidosta, johon kirja kertoo Kimin todenneen, ettei häntä palkattu talliin puhumaan italiaa. Kaudella 2007 tuli kuusi voittoa, ja maailmanmestaruus, joka varmistui vasta viimeisen kisan viimeisellä kierroksella. Jean Todt oli tuolloin tallipäällikkö. Kausi 2008 meni huonommin kaksi voittoa, viisi keskeytystä. Kauden 2009 jälkeen Fernando Alonso tuli talliin, ja Kimi "ostettiin ulos". Kaudesta 2009 Kimille jäi käteen lähinnä vain Belgian GP:n neljäs voitto, mutta kausi oli Ross Brawnin tallin ja Jenson Buttonin voittokulkua, jota haastoi parhaiten Red Bull ja Sebastian Vettel. 

Kimi ajoi 2010 ja 2011 rallia, paras meriitti oli Turkin MM-rallin viides sija. Kimi ajoi muutaman kilpailun myös NASCARissa mutta veri veti F1:seen, ja Kimi palasi kaudella 2012 F1:seen Lotuksen rattiin. Lotuksen ensimmäinen kausi oli loistava, voitto Abu Dhabissa 4.11.2012 (Leave me alone, I know what I'm doing -kisa)  ja MM-sarjan kolmas tila. Toinen kausi oli huonompi, Kimi valitteli palkkarästejään, ja lopetti kauden etuajassa selkäleikkauksen vuoksi.

Kimi teki Ferrarin kanssa uudestaan sopimuksen, ja joutui tai pääsi Alonson kanssa samaan talliin, eikä Kimillä mennyt kausi 2014 mitenkään hyvin, ja taas puhuttiin potkuista. Lopulta Alonso hinnoitteli itsensä ulos tallista ja Vettel tuli tilalle. Ajanjakso oli Mersun ja pääosin Hamiltonin ylivoimaa.

Kaudella 2018 Charles LeClerc kiinnitettiin talliin, ja Kimi sai "potkut" tai sopimusta ei jatkettu. Kausi oli pitkästä aikaa Kimin paras, osakilpailuvoitto USA:ssa ja MM-sarjan kolmostila. Kimi palasi juurilleen ja meni "Sauberille", joka kilpaili Alfa Romeo -nimellä. Kimi keräsi 2019 kaudella 43 pistettä, ja oli neljäs Brasiliassa. Koronakausi 2020 meni huonommin saldona vain kaksi pistettä. Kauden kohokohta oli Portugalin GP:n avauskierros, Räikkösen sijoitus nousi kymmenellä sijalla kuudenneksi.

Yllä oleva selviää Iceman -kirjasta, ja muualtakin. Heikki Kulta raportoi ne autenttisesti ja kirjassa on myös muutamia valokuvia. Aki Hintsa esiintyy monesti edukseen. Hintsa oli McLaren-aikana Kimin lääkäri. Hintsa antoi konsultaatiota myös Lotus-aikana lääkärin etiikkaan vedoten. Kulta on haastatellut myös Sebastian Vetteliä. Vettel asui ainakin Kimin ensimmäisen Ferrari-session aikana Sveitsissä Kimin "lähellä" 35 km:n päässä, ja he olivat sulkapallopelikavereita. Kimi ja Heikki Kulta noteerasivat Vettelin, vielä kun tämä oli "tuntematon". Räikkösen yhdestä kirittäjästä Max Verstappenista on muutamia luonnehdintoja. Verstappen junior on ollut lyhyellä urallaan monesti Kimin tiellä. Verstappen jatkaa Red Bullilla kaudella 2021, ja Vettelin oli vuoro väistyä Ferrarilta, tilalle tulee Carlos Saintz jr, ja Vettel jatkaa Racing Pointille. Kimi jatkaa Alfa Romeolla vielä ainakin yhden kauden. Fernando Alonso tulee tauolta Renaultille.

Hyvin kiinnostava yksityiskohta kirjassa on se, että Heikki Kulta kirjoitti ainakin ensimmäisen Ferrari-pestin ajan Kimin etkot ja jälkipyykin (nettiin?).

Kimin mukana vuodesta 2001 on kulkenut kuntovalmentaja Mark Arnall, joka on nähnyt Kimin uran ala- ja ylämäet.

Kirjailija Kari Hotakainen oli Heikin mukaan Malesian varikolla vuonna 2017, jolloin Kimin kisa päättyi lähtöruutuun. Hotakainen julkaisi bestseller teoksen Tuntematon Kimi Räikkönen 2018, oli suosittu kirja ilmestyessään ja hyvä, mutta myös Iceman -kirja sopii Räikkösfanille. Hotakainen vertaa Kimiä vuoden 1976 maailmanmestari James Huntiin (1947 -1993), jonka asenteessa ja elämäntavoissa oli samaa kuin Kimin raikulivuosissa, myös Kulta tarkastelee Huntia ja Kimiä.

Iceman rastittaa  Helmet 2021 -lukuhaasteen kohdan 26 Elämänkerta elossa olevasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti