sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Markiisi de Sade: Sodoman 120 päivää, esipuhe





Markiisi de Sade: Sodoman 120 päivää, esipuhe, alkuteos Les 120 journées de Sodome ou l'école du libertinage v. 1782-1785, suomentanut Heikki Kaskimies, Like 2010, sivumäärä 118.

Tämä säädyllinen blogi, olen rajannut kirjan kannesta pois alaosan siveellisistä syistä ja kommentoinnissa käytän mahdollisimman siveellisiä ilmauksia tai en ilmaise mitään, joten bloggauksen voi minusta lukea kuka tahansa (joskin bloggauksessa käytetään sanoja irstailla, raiskaus, huora ja iljettävyys, ei muita).

Taustaa
Romaanin nimi viittaa ajanjaksoon, jossa kirjan irstailijat toteuttavat kaikkia ihmisoikeuksia häpäisevän ja alistavan sessionsa erään päähenkilön linnassa Sveitsissä. Raamatussa puhutaan Sodoman ja Gomorran hävittämisestä, Sodoma ja Gomorra olivat kaupunkeja, joiden asukkaat Jumala hävitti tulisateella. Sodoman miesten käytöksestä on mainittu lyhyesti (1. Mooseksen kirjassa 19 luvussa jakeessa 4).

Sodoman 120 päivää -"romaanin" kirjoitti de Sade ollessaan vankeudessa Bastiljissa ilmeisesti siveellisistä syistä, kirjan käsikirjoitus julkaistiin vasta 1900-luvun alussa, Tämä teos sisältää vasta teoksen johdannon, jonka  iljettävyys ja irstailut ylittävät jo oman käsityskykyni, mutta teoksen pystyy kyllä ilman tunnekuohuja lukemaan, sillä kerronta on kaikessa kauheudessaan yliampuvaa, mutta etovaa.

Johdannon alussa esitellään irstailijat. Pääirstailija on upporikas ja täysin häikäilemätön, moraaliton ja mittasuhteiltaan suuri ja elintavoiltaan hillitön herttua de Blangis. Blangisin veli on heiveröisempi, eikä hänen  nimeään paljasteta, mutta hän toimii  piispana,  (oikeuden) presidentti Curval ja Durcet ovat muut irstailijat. Alistavat murhaajat ovat miehiä ikähaarukassa 45 - 60, ja he ovat saattaneet vaimojaan ja vanhempiaan hautoihin myrkyllä, naineet toistensa tyttäriä. Nelikkoa kuvataan kirjan alkuosassa, niin ikään luetellaan heidän tekemänsä murhat, raiskaukset, erityiset tietyt fyysiset mitat sekä  erityisominaisuudet ja -mieltymykset. Piispa ei ole naimisissa, mutta hän on yhden tyttären isä. Nelikon rikollinen ja alistava toiminta on rajatonta, se kattaa myös oman perheen iästä riippumatta, eikä sukupuolellakaan ole väliä. Omat tyttäret on naitettu toisille irstailijoille, toiminnan jatkamiseksi. Herttuan tytär Julie on naitettu Curvalille, Curvalin tytär Adelaide on  Durcetin vaimo, jne, säästän tämän blogin lukijan enemmältä.

Sodoman 120 päivää on siis ulkomailla aiottujen orgioiden mitta, ja niiden järjestelyt ovat monimutkaisia, ja iljettävyydessä menevät yli oman käsityskykyni, vaikka pääosin irstailut ovat siis itse teoksesta, jota en aio lukea, mutta sessiot on jaettu neljään osaan. Yhteensä paikalle tulee 32 henkilöä, neljän rikollisen lisäksi, muut on pakotettu, useimmat raa'alla tavalla. Lisäksi on neljä irstailujen selittäjää, jotka ovat vanhoja huoria. Tietenkään mikään ei ole vapaaehtoista, joten ihmettelen takakannen tekstiä "murskaava kartoitus hallitsevien luokkien paheista: kuvaus orgioista, jossa lain, hallintopiirien, aateliston ja papiston edustajat ...". Minusta henkilöt ovat keksittyjä, ja tämä on enemmän houretta kuin joku läpileikkaus yleisistä käytöstavoista.

Kirjan aiheen liepeiltä voisin sanoa paljonkin, mutta tyydyn toteamaan, että tätä pläjäystä ei nykykirjatkaan iljettävyydessä ylitä, joskaan tässä ei itse tekoja juurikaan kuvata, vaan ovat siinä osassa, jota toivoakseni ei koskaan käännetä. Sen sijaan tämä nide päättyy papin ja kuolevan vuoropuheluun, jossa en juuri järkeä näe. Jos kuolevalle 'hekuma on  jumala', niin eikö se ole myös niille jotka tässä ovat valittu kidutettaviksi orjiksi. Tämä on teos täynnä nöyryyttämistä ja ihmisarvon kieltämistä ja ateismia.

De Sadelta olen blogannut myös vastenmielisen teoksen Justinen.

8 kommenttia:

  1. Varsin mielenkiintoinen postaus tästä vieraasta erityisalueesta, joka saa hyräilemään: maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...
    Mitä kaksi aikuista ihmistä keskinäisestä sopimuksesta yhteisymmärryksessä puuhailevat on yksi juttu, tämä on sitten se toinen, jolle ei ymmärrystä eikä sympatiapisteita heru ainuttakaan. Onneksi lukuvalinnat ovat vapaaehtoisia, joten taidan pysytellä tuon lammen kaivamisen kuuta varten linjan paremmalla puolella. Leppoisaa isänpäivää:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta tuo aikuisten ihmisten keskinäinen sopimus, tässä ei siitä ole kysymys, vaan silkasta vallankäytöstä, sadismista, ja ihmisarvojen loukkauksista ja raiskauksista ja murhista ja insestistä.

      Poista
  2. Minua taas kiinnostaa tämäkin. Olen lukenut de Saden Justinen, aikamoinen lajinsa edustaja sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin myös Justinen ja bloggaus tulee 2.12. Siihen on väkisin ympätty juonen käänteitä, tässä ei sellaiseen ole turhaan käytetty aikaa, eli tämä on kuin lihaliemikuutio, eli aika voimakkaassa muodossa on ja kuten mainitsin tämä rikkoo kaikkia ihmisoikeussopimuksia kaikissa tunnetuissa kulttuureissa.

      Poista
    2. Semmoinen vertaus sinulla nyt, tuo lihaliemikuutio, että pakko tutustua, vaikka en koko kirjaa lukisikaan. Laitoin kirjastovaraukseen, kaivavat varastosta.

      Poista
    3. Tämä on Liken varsin uusi pokkari-painos, eli varmastikin löytyy kirjastosta.

      Poista
  3. Simone de Beauvoir on tästä kirjoittanut:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2012/08/beauvoir-om-bardot.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, luin bloggauksesi, ja kirjoitit "Först tvekade jag att överhuvudtaget läsa essän om Marquis de Sade, men Beauvoir behandlar hans verk delvis biografiskt, fast sådant material inte finns bevarat. Autism, oduglighet, oförmåga och oro plågade Sade, men likgiltig var han inte ".
      Itsekin epäröin lukea tämän kirjan, ja edes blogata siitä. Tässä minusta kustantajalla on suurin vastuu, eli mitä voidaan painaa luettavaksi. Minulla on vastuu bloggauksestani, ja minusta kirjan sisältöön nähden olen kertonut olennaisen. En ihan ymmärrä, mitä Beauvoir tarkoittaa, mutta minkäkin paheksun Saden ajatuksia, ja varsinkin yleistyksiä. Jokainen tietenkin ajattelee ja tekee omia valintojaan, kuten Beauvoir argumentoi, mutta inhimillisyyteen kuuluu mista #Kultainen sääntö", eli hieman muunnettuna, niin ihmisiä pitää kohdella niin kuin itseäsi haluat kohdeltavan. Älä tee ihmiselle sitä, mitä et itsellesi halua tehtävän, äläkä tee ihmiselle sitä, mitä hän ei halua itselleen tehtävän. Ihmisen koskemattomuutta, vapautta, ja elämää pitää kunnioittaa, josa hän kunnioittaa vastavuoroisesti muiden perusoikeuksia. Saden vankilatuomio on varmasti johtunut siitä, että hän on rikkonut toisen ihmisen perusoikeuksia.

      Poista