Sivut

keskiviikko 4. maaliskuuta 2020

C.S. Lewis: Prinssi Kaspian


C.S. Lewis: Prinssi Kaspian, alkuteos Prince Caspian, the Return to Narnia 1951, suomentanut Kyllikki Hämäläinen, Otava 1961, sivumäärä 188.

Prinssi Kaspian jatkaa Narnian tarinoita teoksestaVelho ja leijona jossa Pevensien neljä lasta pääsivät Narniaan "meidän maailmamme" lumotun vaatekaapin kautta.  Narnian merentakainen luoja ja hallitsija on leijona Aslan.

Peterin, Susanin, Edmundin ja Lucyn elämässä on kulunut vuosi, he ovat rautatieasemalla matkalla kouluun, kun heidät temmataan uppo-oudolle saarelle. Lapset lopulta tajuavat, että paikka on Narnian Cair  Paravel, missä he olivat kunikaita ja kuningattaria. Linna on raunioitunut ja alue on erkautunut saareksi. Linnan aarrekammio on säilynyt koskemattomana ja sieltä löytyvät Peterin miekka ja kilpi, Lucyn timanttipullo, sekä Susanin jousipyssy ja nuoliviini, mutta taikatorvi puuttuu.

Narniassa on kulunut vuosisatoja, telmarilaiset ovat tunkeutuneet Narniaan, ja hallitsijana on julma Miraz. Laillinen hallitsija Kaspian X on vielä lapsi. Kaspian on kuullut muinaisesta Narniasta lastenhoitajaltaan, jonka Miraz lähetti julmasti pois, mutta kotiopettaja tohtori Cornelius puhuu myös vanhasta Narniasta. Kirjan upeassa kansikuvassa tohtori Kornelius ja prinssi Kaspian katsovat kahden planeetan kohtaamista, joka legendan mukaan tuo onnea Narnialle.

Kuten kaikissa Narnia-kirjoissa onni pitää ansaita kovalla työllä vaarat voittaen. Väliaikaishallitsija Miraz-setä haluaa päästä Kaspianista eroon saatuaan kruununperillisen. Kaspian joutuu pakenemaan palatsista, hurja pako päättyy synkkään metsään ja Kaspia pääsee Narnian puhuvien eläinten rippeiden luo. Tohtori Cornelius löytää narnialaiset, jotka majoittautuvat Aslanin kukkulalle Kivipaaden alla oleviin luoliin. Corneliuksella on Susanin lumottu torvi, johon puhalletaan. Orava Tupsukorva menee lyhtypylvään luo, ja kääpiö Piipari Cair Paraveliin, odottamaan suuria kuninkaita ja kuningattaria.

Kääpiö Piipari ei usko neljästä lapsesta olevan apua, ja lasten pitää haastaa Piipari vuorollaan mittelöön. Aikaa kuluu.

Lisäksi Narnia on muuttunut, ja joukko on eksyksissä, eivätkä muut usko Lucyn nähneen Aslanin merkkejä. Lucy saa ohjeita Aslanilta, joka on jo alkanut vapauttaa metsän ja puiden henkiä. Lucy ohjaa joukon Aslanin perään. Kun lapset alkavat uskoa, he näkevät Aslanin. Aslan höykyttää epäuskoista Piiparia, josta tulee kunnon kääpiö, Peter, Edmund ja kääpiö Piipari jatkavat Kivipaaden luoliin, missä ollaan  manaamassa pahaa Velhoa takaisin, eli pahuus on aina olemassa. Taistelu voitetaan, ja noita, ihmissusi ja kääpiö Nikabrik tapetaan. Narnialaiset haastavat Mirazin kaksintaisteluun. Turhamainen Miraz ottaa haasteen vastaan, Peter on narnialaisten edustaja.

Aslan vapauttaa metsän ja veden henkiä yhdessä Susanin ja Lucyn kanssa, Berunan kahlaamo entistetään poistamalla silta, ja joen jumala saa vapaan virtansa takaisin, Aslan hajottaa koulurakennuksen, halukkaat pääsevät mukaan kulkueeseen. Aslan lisäksi parantaa kuolemansairaan Kaspianin vanhan lastenhoitajan ja tekee muitakin ihmetekoja.

Samaan aikaan Peter ottelee Mirazia vastaan, jonka pään menoksi on myös salaliitto. Miraz kaatuu, ja omat miehet surmaavat tämän, ja hyökkäävät narnialaisten kimppuun. Narnian joukot voittavat mittelön. Puut ja puiden henget karkeloivat kunnailla, ja telmarilaset pelkäävät. Juhlien jälkeen Aslan asettaa oven kahden maailman välille. Halukkaat telmarilaiset pääsevät sinne, mistä ovat alun alkaen tulleetkin eli valtameren idylliseltä saarelta. Saman oven kautta Peter, Susan, Edmund ja Lucy menevät Englantiin ja rautatieasemalle.

Sarja jatkuu, ja tässä teoksessa Aslan on kertonut Peterille, että Peter, ja Susan eivät enää palaa Narniaan. Tässäkin ilmenee ennalta määrääminen. Cair Paravellin omenatarhaa istutettaessa oli ennustettu, että siitä on heille hyötyä. Lapset söivät omenoita, ja paistoivat karhun lihaa omenoiden kanssa.

Teoksessa käsitellään taas myös uskoa ja epäuskoa sekä pahan olemassaoloa kuten oikeastaan kaikki muutkin teokset käsittelevät tätä samaa aihetta. Muut eivät usko Lucyn näkevän Aslanin. Viimeinen, joka näkee Aslanin on Piipari, josta kasvatetaan kunnon kääpiö. Mutta Edmund on ottanut opikseen.

Kaspian tavataan seuraavajksi seikkailussa Kaspianin matka maailman ääriin missä mukana on Pevensin lapsista vain Lucy ja Edmund ja heidän serkkunsa Eustace Clarence Ruikku.

****
Walt Disney Picturesin tuottamassa elokuvassa lasten elämää sidotaan enemmän toisen maailmansodan aikaiseen todellisuuteen ja heidän turhautumista esitetään. Itse filmissä taistelukohtauksia on paisutettu, ja myös juonitteluja Mirazia vastaan on enemmän. Kaspian ihastuu Susaniin ja filmissä tunne on molemminpuolinen, ja Susan suutelee Kaspiania filmin lopussa, ja sen jälkeen jatkuu loppubiisi

"No need say to Goodbye" laulaja on Regina Spektor ja biisin todellinen nimi on The Call.

Filmin traileri:

*****
Clive Staples Lewis (1898 - 1963) oli Belfastissa syntynyt kirjailija, joka julkaisi romaaneja aikuisille esimerkiksi teoksen Paholaisen kirjeopisto 

Narnia -sarja:
Velho ja leijona 1950
Prinssi Kaspian 1951
Kaspianin matka maailman ääriin 1952
Hopeinen tuoli 1953
Hevonen ja poika 1954
Taikurin sisarenpoika  1955
Narnian viimeinen taistelu 1956

6 kommenttia:

  1. Kansi on todella patinainen ja varmaan teoskin on kiehtova, minulle tämä taitaa kuitenkin olla vähän liian jännä ja sellaisia elementtejä sisältävä, että ei taida olla uskallusta tarttua teokseen, toisaalta myös kiinnostusta herättäviä elementtejä. Minulle tuli mieleen kristittyjen vainot ja katakombit, tuosta 'kivipaaden alla olevista luolista". Tuntuu myös siltä, että monet elokuvat ovat ottaneet aineksia tästä/näistä teoksista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pohjimmiltaan nämä alkupään kirjat ovat lastenkirjoja, ja aika pienellekin. Viimeinen kirja Narnian viimeinen taistelu kertoo - hieman kuten Johanneksen ilmestys - Narnian maailmanlopusta, ja miten keskeisille hahmoille tapahtui.
      Lewis oli lapsena "kristitty", mutta kääntyi ateistiksi opiskeluaikana, mutta kääntyi hartaaksi kristityksi hiljalleen, ja kyllä nämä ovat vertaiskuvallisia kirjoja, tuota katakombiasiaa en ajatellut, mutta Kivipaasi oli paikka, missä velho sitoi ja tappoi Aslanin, joka nousi kuolleista ...

      Poista
  2. Sait innostumaan jälleen Narnian tarinoista. Kiitos :)

    VastaaPoista
  3. Ai että oli lapsena jännittävää lukea noita seikkailuja. Koulun kirjastosta lainasin. Mainioita varhaisia lukukokemuksia. 🍎

    VastaaPoista