Jokken kirjanurkassa julkaisen subjektiivisen objektiivisia arviointeja. Pyrin porautumaan pintakerroksen alle paljastaen sen, joka kiinnostaa tai ärsyttää minua. Ostan kirjat, jotka luen ja arvioin. Yhteystieto: jokken.kirjanurkka -väliin(at)tietty- gmail.com
Sivut
▼
sunnuntai 29. syyskuuta 2019
John Milton: Kadotettu paratiisi
John Milton: Kadotettu paratiisi, alkuteos Paradise Lost 1667, suomentanut Yrjö Jylhä, WSOY toinen painos 1952, sivumäärä 352.
John Miltonin Kadotettu paratiisi on upea teos, sitä avaa Eino Railo (1884 - 1948) avauspuheessaan. John Milton (9.12.1608 - 8.11.1674) luki itsensä maisteriksi Cambridgessä, ja alkoi kirjoittaa runoja. Milton alkoi toimia puritaanien hallituksen latinasihteerinä. Miltonin vaimo kuoli ja Milton sokeutui, mutta meni uudelleen naimisiin. Sokeana hän syventyi syntiinlankeemukseen. Vuosina 1658 - 1664 Milton kirjoitti pääteoksensa Kadotettu paratiisi, joka julkaistiin vuonna 1667. Kirjoitustyöstä hän sai 5 puntaa, ja puolentoista vuoden kuluttua 5 puntaa, kun 1300 nidettä oli myyty. Milton on teoksessaan luonut aivan uuden maailman, mihin kuuluvat Taivas, Helvetti, Kaaos, Maa, jossa on ihmisiä.
Kadotettu paratiisi alkaa:
"Miks ammoin lankes ihminen ja kuinka,
kun maistamalla kielletystä puusta
hän toi kuoleman ja vaivat
pois jouituin Eedenistä, jonka onnen
suo meille Vapahtaja takaisin:
Kyy Hornan; hän se petoksellaan vihan
ja kateuden siittämällä, ansaan
sai ihmissuvun äidin; hän, ken syöstiin
pois Taivaast' enkeljoukkoineen jotka
hän oli yllyttänyt kapinaan,"
John Miltonin Kadotettu paratiisi jakaantuu kahteentoista kirjaan ja pohtii, miksi ihminen lankesi syntiin, ja siinä kerrotaan paljon Paholaisen juonista. Taivaassa oli alkanut Luciferin kapina, ja Jumala oli ajanut kapinoitsijat Helvettiin. Saatanan johdolla pahat pohtivat, miten saisivat Taivaan valloitettua, tai ainakin päästä pois Helvetistä. Keinoksi keksitään se, että luotu ihminen aiotaan houkutella syntiin. Kokouksen jälkeen itse Saatana päättää yrittää päästä pois. Helvetin porteilla hän havaitsee nielun, mutta pontevana kulkee Syvyyden läpi. Toisessa kirjassa tavataan Kuolema, Yö, Kaaos, Sattuma, Hämminki, Huhu, Melske ja Anarkia.
Kolmannen kirjan aluksi Milton kirjoittaa valosta:
Oi Valo, Taivaan esikoisen luoma!
vai Ikuisuuden alkusäde onko
Sun mimes? koska Jumala on valo
luopääsemättömässä - sinuss' asuin,
oi kirkas tulva luomattoman aineen!
Tai lienet ehkä eteerinen virta, ...
Tämä on kiinnostavaa, koska valon duaalinen luonne aalto - hiukkasmalli löi läpi vasta Einsteinin aikoihin ja tutkimuksin.
Jumala näkee Saatanan lentelevän ja ennustaa Pojalleen, että ihmissuku onnistutaan viettelemään. Jumala tajuaa, että ihminen ei ole paha, koska hänet vietellään, toisin kuin Saatana, joka on itsessään paha. Saatana hankkiutuu merimetson hahmossa Paratiisiin. Ihmisen viekottelu alkaa, ja toisaalta suojaaminen. Jumala on luonut ihmisen vapaaksi, joka voi valita. Enkeli Rafael neuvoo useaan otteeseen Adamia, mutta Jumala tietää, että Pojan täytyy pelastaa ihmiskunta.
Siis olemuksees liitä olemus
sen, jonka pelastaa voit yksin sinä
niin ihmisenä keskell' ihmisten
maailman ihmeeks synny neitsyestä s.71
Saatana kyttää merimetson hahmossa Elämän puussa, jonka ei tiedä olevan mahtava puu. Enkeli Rafael kertoo Mikaelin ja Gabrielin taistelusta Saatanaa vastaan, hän kertoo myös maailman luomisesta. Rafaelin mukaan Jumala loi maan ja sinne ihmisen, että he voivat raivata tien Taivaaseen. Saatana menee käärmeen hahmoon ja saa tunnetusti Eevan maistamaan kiellettyä hedelmää, ja myös Aadamin.
Kadotetun paratiisin loppuosissa enkeli Mikael ennustaa tulevat tapahtumat: vedenpaisumuksen, Mooseksen ja Aaronin toimet Eksoduksessa, mutta myös sen, että Joosua lopulta vei kansan perille. ja Vapahtajan vaiheet. Mikael ohjaa Aadamin ja Eevan pois paratiisista.
... Mikael
vei epäröivät vanhempamme suoraan
luo itäportin, alas jyrkännettä
ja jätti tasangolle - katos sitten.
John Miltonin Kadotettu paratiisi on vaikuttava runollinen klassikko syntiinlankeemuksesta.
Olen kuullut teoksesta, mutta en ole tiennyt sen luonnetta ja tyyliä. Nyt, kun avasit teosta, niin tähän voisi olla kiinnostavaa tutustua. Klassikkoteoshan tämä on ja kuuluisi kai yleisivistykseenkin jotain tietää.
VastaaPoistaMinusta on upea teos ja kuuluu yleissivistykseen. Voihan kurjasta lukea paloja.
PoistaRespektiä, että tartut tällaisiin todellisiin klassikkoihin ja bloggaat niistä. Tämäkin kirjoitus alentaa omaa kynnystäni tarttua kirjaan, jonka olen arvellut olevan liian vaikea.
VastaaPoistaKiitos kommentista. On upea teos ja varsinkin sisällöltään erilainen kuin luulin.
PoistaJokke, hatunnosto sekä tästä avaavasta postauksestasi että laajalle kirjallisuuden tietämyksellesi ja lukeneisuudellesi!
VastaaPoistaMilton on toki nimenä tuttu kuin myös tämä teoskin, mutten muista sitä lukeneeni, joten varaukseen meni, kiitos.
Kiitos on lajissaan upea, ja syntyhistoria huomioiden upeampi.
PoistaIlahduin tästä postauksesta. Tuli muistoja mieleen enkun opiskelun ajoilta. Paradise Lost kuului meidän tenttiukemistoon. Yksi erityisen kiva muisto: Luin yhtä teosta selittävää kirjaa (suomeksi) enkä usko että koskaan unohdan tätä lausetta: "Neljännen luvun aloittaa Saatanan pitkä yksinpuhelu" 😀
VastaaPoistaItse luin netistä joitain pätkiä englanniksi, mutta koko kirjaan ei riitä taito. Upea kirja jossa Saatana luonnollisesti, kun syntiin lakeemuksesta on kyse - saa ison roolin.
Poista